Inloggen Onvia Verzuim Inloggen Artsenapplicatie

      Helpdesk                             Openingstijden                          Contact
      085 051 00 01                     Ma-Vr 8:30-17:00                       info@onvia.nl

 Helpdesk:
085 – 051 00 01

 Openingstijden:
Ma-Vr 8:30-17:00

 Contact:
Help@onvia.nl

 Helpdesk:
085 – 051 00 01

 Openingstijden:
Ma-Vr 8:30-17:00

 Contact:
Help@onvia.nl

Van werken in een goed ingerichte kantoorruimte met veel collega’s naar alleen werken achter de laptop op de keukentafel. Afgelopen jaar is er veel veranderd op de werkvloer. Over het algemeen ervaren organisaties het thuiswerken als positief en zij zullen dit in het vervolg ook blijven aanbieden. Echter kan het langdurig thuiswerken bij werknemers effect hebben op de mentale en fysieke gezondheid.  Het is daarom belangrijk om betrokken te zijn bij je werknemers en af en toe te vragen hoe het gaat.

Fysieke en mentale klachten op de loer

Veel werknemers ervaren sinds het thuiswerken vaker fysieke klachten aan schouder, nek of armen. De oorzaak ligt vaak bij een niet goed ingerichte werkplek. Zo staat de laptop op de keukentafel, is het beeldscherm niet op ooghoogte of is de stoel te laag. Uiteindelijk is de werkgever verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek, niet alleen op kantoor maar ook bij het thuiswerken.

Naast fysieke klachten kan de werknemer ook psychische klachten ervaren, zeker in deze COVID-19 periode. Zowel op werk- als privégebied kunnen er oorzaken gericht op COVID-19 zijn die de mentale gezondheid beïnvloeden. Hierbij kan je denken aan de zorg voor naasten, sociaal isolement of onzekerheid over de (werk)toekomst.

Beide klachten kunnen het functioneren van de werknemer verminderen. Het is daarom van belang om goed in contact te staan met je werknemers.

Blijf in contact met je werknemers

Een manier om in contact te blijven en het welzijn van de werknemers te meten is door middel van een korte vragenlijst. Hiermee krijgt je inzicht in de behoefte van je werknemers en de mogelijk knelpunten.

Met de functie dynamische vragenlijsten in de Verzuimapplicatie kan je gemakkelijk een vragenlijst opstellen om te kijken hoe het met de werknemers gaat. Door de vragenlijst vaker te gebruiken kan je de ontwikkeling monitoren. Daarnaast kan je een score aan antwoord koppelen waardoor je per werknemer een persoonlijk en specifiek advies inregelen. De resultaten uit het onderzoek kunnen gebruikt worden om het thuiswerk- en vitaliteitsbeleid binnen de organisatie te verbeteren.

Voorbeelden van onderwerpen in vragenlijst

  • Persoonlijk welzijn
  • Werksituatie en -plek
  • Werktempo en -druk
  • Leefstijl

Heb je hulp nodig bij het inregelen van een dynamische vragenlijst in combinatie met het welzijn van je werknemers? Neem dan contact op met de productspecialisten van Onvia.